Fulfillment by Amazon maakt producten verkopen over de grens heel eenvoudig

2  comments

2016-04-18_1211

Veel retailers weten nog niet dat je als externe verkoper producten via het platform van Amazon kunt verkopen. Of het nu één of honderden producten betreft, door gebruik te maken van Fulfillment by Amazon kan dit zelfs zeer eenvoudig.

Wat houdt fulfillment by Amazon precies in?

Nadat je jouw product(en) op Amazon hebt toegevoegd, kun je kiezen om je producten zelf naar klanten te versturen nadat er een verkoop heeft plaatsgevonden of om Amazon dit te laten doen. In het laatste geval leg je jouw producten op voorraad in één van de vele logistieke centra van Amazon. Als een klant een van jouw producten koopt, zal Amazon dit naar de klant versturen. Amazon verstuurt niet alleen producten naar klanten maar handelt ook eventuele retourzendingen af. Verder neemt Amazon ook de hele klantenservice over in de betreffende lokale taal.  Amazon noemt dit Fulfillment by Amazon (FBA).

Schematisch weergegeven:

 

FBA_schema

 

5 grote voordelen van Fulfillment by Amazon

 1) Amazon doet de klantenservice

Wellicht één van de grootste voordelen van FBA voor met name verkopers is dat Amazon de klantenservice overneemt. Amazon beantwoordt alle mailtjes en telefoontjes van klanten in de betreffende lokale taal. Een Italiaan die de klantenservice belt zal in het Italiaans te woord worden gestaan. Verkopen in de 5 grootste Europese landen zonder de talen te beheersen is geen enkel probleem meer met FBA.

Krijg je als verkoper nooit mailtjes van klanten? Jawel. Meestal zijn dit echter alleen verzoeken om een factuur of het  betreft een productinhoudelijke vraag. Dit laatste komt echter zelden of nooit voor en is te voorkomen door een goede beschrijving bij producten te plaatsen.

 

2) Amazon neemt het het hele retourenproces voor haar rekening

Als een klant iets wilt retourneren dan wordt dit hele proces door Amazon afgehandeld. Sterker nog, Amazon berekent de kosten die ze maakt voor de retourzending niet door aan de externe verkopers. De retourzendingen kosten de verkoper niets. Het retour gekomen product wordt door Amazon weer netjes bij de voorraad bijgeboekt.

 

3) Klanten geven de voorkeur aan FBA

Klanten geven vaak de voorkeur aan producten die door Amazon zelf verstuurd worden. Als de klant bij Amazon via FBA bestelt, weet hij  zeker dat hij zijn pakket ontvangt en dat hij het snel ontvangt. Door gebruik te maken van FBA vergroot de verkoper hierdoor de kans dat zijn producten verkocht worden.

 

4) Producten hoger in de zoekresultaten

Gebruik maken van Fulfillement by Amazon heeft ook een positief effect op de ranking van je product. De slogan van Amazon is: Providing the best buyer experience and customer satisfaction on the web.  Een klant teleurstellen is dan ook not done. Van producten die bij hun op voorraad liggen weten ze zeker dat deze snel afgeleverd worden. Vaak zullen de producten van partijen die gebruik maken van FBA dan ook hoger in de zoekresultaten staan dan de producten van partijen die de orders zelf versturen.

5) Flinke tijdswinst in logistieke proces

Het kost veel minder tijd om 1 doos met 50 producten te versturen dan 50 dozen met 1 product te versturen. Verkopers die gebruik maken van FBA kunnen 1 grote doos of zelfs een pallet met producten in één keer naar het logistieke centrum van Amazon sturen. De producten worden netjes opgeslagen en als ze verkocht zijn, worden ze voorzien van een extra doos en verzonden aan de klant. De verkoper heeft er geen omkijken naar.

Er zijn enkele nadelen bij verkopen via  Fulfillment by Amazon. Deze wegen mijns inziens bij lange na niet op tegen de enorme voordelen

1) Geen controle meer over je voorraad. Doordat je voorraad nu bij Amazon ligt heb je er geen zicht meer op. Amazon heeft echter logistieke centra die aan hoogste kwaliteitseisen voldoen en de meeste retailers alleen maar van zouden durven dromen.

2) Pakketjes kunnen zoek raken. Het kan gebeuren dat een pakket dat je richting amazon stuurt zoek raakt. Dit kan echter ook gebeuren als je een pakket naar een klant stuurt. Een track en trace code aan het pakket meegeven voorkomt dit probleem.

 

De kosten van Fulfillment by Amazon

Als je gebruik maakt van FBA betaal je naast het aanhouden van je account (39 euro per maand ), een provisie per gerealiseerde verkoop  (7%-15%) en kosten voor de logistieke afhandeling (FBA).

De volgende logistieke kosten zijn van toepassing als je gebruik maakt van FBA:

– Pick and pack per unit. Dit zijn de kosten die doorberekend worden omdat een medewerker van Amazon het product uit het rek moet pakken en gereed moet maken voor verzending.

– Weight handling per shipment. Hoe groter en zwaarder een product hoe hoger deze kosten zullen zijn. Vergelijk het met een brief op de post doen of een pakket versturen in Nederland. Een pakket versturen is veel duurder.

– Storage fee per month (en long term storage fees). De producten liggen in een logistieke centrum van Amazon en nemen dus plaats in beslag. Hiervoor betaal je een kleine fee.

Een rekenvoorbeeld

Een klant heeft een schroefmachine gekocht op Amazon Duitsland, met een doosmaat van 39*29*10 cm en een gewicht van 2,7 kg, die door Amazon naar de klant wordt verstuurd.

De kosten voor Fulfillment by Amazon bedragen dan (o.b.v. Amazon tarieven juni 2015):

Pick and pack per unit                                                                          0,82  euro

Weight handling per shipment                                                               2,75  euro

Storage fee per month                                                                            0,15 euro

Totale FBA kosten                                                                                   3,72 euro

Voor het versturen van deze schroefmachine naar de klant brengt Amazon je dus 3,72 euro in rekening. In deze kosten zit ook een extra “omdoos” die Amazon gebruikt om het product te verpakken.

Hiernaast betaalt de verkoper uiteraard nog de fee voor de gerealiseerde verkoop.

In het bovenstaande rekenvoorbeeld is geen rekening gehouden met de kosten die de verkoper maakt om de producten bij Amazon te krijgen. Doordat deze vaak in grote aantallen in 1 doos of op 1 pallet verzonden kunnen worden, zijn de kosten per product vaak relatief laag. De praktijk leert dat het zelf versturen van een pakket vanuit Nederland naar een Duitse klant negen van de tien keer duurder is dan de kosten die de verkoper middels FBA maakt.

FBA biedt externe verkopers een uitgelezen kans om zonder investering in een webwinkel en alles wat daarbij hoort, te testen of er in het buitenland vraag is naar hun producten. Blijkt dit het geval dan kan het starten van een eigen buitenlandse webshop altijd nog.

 

Heb je aanvullingen of vragen, laat deze dan onder in het commentaarveld achter.

Op jouw Amazon succes!

Marco

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIncontacten, en Twittervolgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.


Vond je dit een waardevol artikel?

         Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen


Laat een reactie of vraag achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

  1. Wat doet Amazon met goederen van buiten de EU die naar een magazijn binnen de EU verplaatst worden ? Waar worden de douane formaliteiten afgerekend ?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}