In de Media

Eenvandaag Interview

Best Bezochte Presentatie Webwinkelvakdagen

BNR Interview 

Beluister interview 

NOS Radio 1 Interview 

EenVandaag interview 

Link naar artikel

Artikel NRC Handelsblad

Van China naar Amazon via je zolderkamer

Link naar artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/26/van-china-naar-amazon-via-je-zolderkamer-a395832

OVER MARCO CONINX
Ik help mensen om (private label) producten succesvol te lanceren op Amazon. Ik richt me op Amazon vanwege het enorme bereik van potentiële klanten en de uitstekende mogelijkheden die het platform biedt om je producten succesvol te lanceren.

ACHTERGROND

Wie ben ik? Ik ben Marco Coninx, geboren en getogen in Maastricht. Inmiddels woon ik al een hele tijd in Eindhoven samen met mijn vriendin, 2 geweldige zonen en dochter.

Na mijn studie heb ik een hele tijd bij ABN AMRO gewerkt in diverse functies. Mijn carriere ging goed maar ik was niet echt happy en wilde meer uit het leven halen. Ik heb altijd de ambitie gehad om iets voor mezelf te starten, echter heb ik heel lang “geworsteld” met wat ik dan zou gaan doen. Ondanks dat ik inmiddels al te maken had met de zogenaamde gouden handboeien van het hebben van een goed salaris in loondienst, besloot ik in 2009 toch de stap naar het ondernemerschap te maken.

Aanleiding voor deze keus was een gesprek met mijn broer waarin we het hadden over de opkomst van de webshops. We geloofden dat dat een enorme groeimarkt was en besloten ervoor te gaan. We waren ervan overtuigd dat onze focus vooral op eigen merk producten moest komen te liggen omdat we daarin onderscheidend konden zijn en de concurrentie een stuk kleiner zou zijn. Vandaar dat we toen samen het vliegtuig naar China genomen hebben om fabrieken te bezoeken om kwalitatief goede producten te vinden. Twee maanden later vertrok de eerste volle container vanuit China naar Nederland. Om ook enigzins te kunnen leven van de webshop op dat moment verkochten we naast onze eigen producten ook (bekende) merken die andere ook konden verkopen. Deze hoefden we namelijk niet in grote hoeveelheden in te kopen hetgeen fijn was voor onze liquiditeit.


DE GROEI, DE FD GAZELLE AWARDS EN START AMAZON

De eerste jaren groeiden onze webshops, we hadden inmiddels een shop in UK, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België, erg hard. In 2013 wonnen we zelfs een FD gazelle award; een award voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De jaren erop werden we nog 4 keer FD gazelle, steeg de omzet fors en groeide ons personeelsbestand naar 18 personen.

In 2012 "liep" ik voor het eerst tegen Amazon aan toen we bezig waren met het oprichten van onze Duitse webshop. In 2013 besloten we enkele producten toe te voegen en zonder eigenlijk ook maar iets aan marketing te doen begonnen de sales binnen te komen. Dat was een aardig contrast met de grote investering die we in onze Duitse shop hadden gedaan en waar toen nog maar enkele orders binnenkwamen. Dit was voor mij het moment dat ik dacht: Wow, dit is heel bijzonder.

We hebben toen wat grotere aantallen ingekocht en die bij Amazon op voorraad gelegd. De sales gingen lekker totdat van de ene op de andere dag we geen enkele order meer kregen. De reden zat in het feit dat we op Amazon op dat moment producten aanboden die anderen ook konden aanbieden. Een nieuwe concurrent had zijn prijzen onder die van ons gezet, waardoor hij de koopknop kreeg en alle sales naar hem gingen. Dat was het moment voor ons om ALL-IN te gaan op Amazon met onze eigen merkproducten. Een gouden keuze blijkt nu achteraf.

DE TRANSITIE

In 2017 stagneerde de omzet van onze shops volledig en begon zelfs te dalen. De reden hiervan zat in het feit dat de omzet begon te verschuiven naar de marketplaces. In ons geval BOL en Amazon. In 2018 versnelde deze trend en kromp de omzet van onze shops flink terwijl we op Amazon en BOL goed groeiden. Op BOL en Amazon maakten en maken we gebruik van Logistiek via Bol en Fulfilment by Amazon. Bij deze services nemen BOL en Amazon de klantenservice en alle logistiek over.

Op zich heel prettig, alleen hadden wij de 18 medewerkers binnen ons bedrijf hoofdzakelijk aangenomen voor onze webshops en daar daalde de omzet flink en dus ook het werk. De mooie resultaten van BOL en Amazon werden volledig teniet gedaan door het resultaat van onze shops. Dit heeft ons eind 2018 doen besluiten te reorganiseren. De focus zou volledig op BOL en Amazon komen te liggen en de webshops zouden op een laag pitje actief blijven. Dit had ook als gevolg dat we van veel medewerkers afscheid hebben moeten nemen. We zijn van 18 medewerkers naar 4 teruggegaan. Het afscheid nemen van mensen die goed presteerden is het lastigste dat ik ooit als ondernemer heb moeten doen maar was wel noodzakelijk voor de continuiteit van het bedrijf op lange termijn. Inmiddels groeien we heel hard op Amazon en BOL en is het bedrijf gezonder dan ooit:-).

AMAZON BOEK EN TRAININGEN

Het schrijven van een boek is iets dat ik altijd al een keer heb willen doen. Op een gegeven moment wist ik zoveel over Amazon dat ik besloot hierover een boek te schrijven. Dat werd "Verover Europa via Amazon" dat in 2015 verscheen. Naar aanleiding van het boek kreeg best veel vragen, hetgeen mij deed beslissen om Amazon trainingen te gaan geven en zo is Verover Europa eigenlijk geboren. Ik haal erg veel plezier uit het helpen van mensen succesvol te worden op Amazon. 

De komst van Amazon naar Nederland in maart 2020 deed mij besluiten een nieuw boek over Amazon te schrijven: "Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon". 

PRACTICE WHAT YOU PREACH

Ik leer zelf graag van mensen die wat ze zeggen ook in de praktijk brengen. Daarom geef ik zelf ook graag openheid van zaken. Onderstaand onze omzet op Amazon Europa over het jaar 2019.  

                           

Zoals je ziet deel ik ook de winst. Het draait immers om winst en niet om omzet. Online kom ik geregeld zogenaamde experts 
tegen die alleen hun omzetcijfers laten zien. Vraag ze eens om hun winst te laten zien. Ben benieuwd of je nog iets van ze 
hoort.

De cijfers die je ziet komen misschien over als de ver van je bed show. Dat snap ik. Ik deel ze om aan te geven dat ik weet waar ik het over heb en vergeet niet, het heeft ons 8 jaar gekost om hier te komen. Binnen een jaar realiseer je dit niet, maar de 
opportunity die Amazon biedt is ongekend.