De weg naar jouw droomleven

Van niets naar een modaal inkomen in zes maanden door het verkopen van je eigen producten via Amazon.

7 tips voor een optimale productpresentatie op Amazon

2016-04-18_1219Een goede productpresentatie op Amazon bepaalt voor een belangrijk deel je succes op Amazon. In deze blog leg ik uit hoe je jouw product zo optimaal mogelijk kunt tonen op Amazon. Onderstaand zie je een afbeelding van een bestaande Amazon productlisting die ik als voorbeeld gebruik.

De kwaliteit van de pagina afbeelding is helaas niet optimaal.

1) De categorie 

Ieder product op Amazon dient in een categorie te worden geplaatst. Vaak bestaan categorieën weer uit sub(sub) categorieën. De  catalogus van Amazon is enorm groot, waardoor relatief veel consumenten de filterfuncties van de site gebruiken om naar producten te zoeken. Daarom is het belangrijk dat jouw product in de juiste (sub)categorie komt te staan. Tip: gebruik de Amazon category classifier om de juiste categorie te vinden. Je vindt dan niet alleen de hoofdcategorie maar ook eenvoudig de sub(sub) categorie.

2) De titel van het product

Bij de meeste webshops zijn de titels van producten kort en krachtig. Dat is uiteraard ook mogelijk op Amazon. Echter maakt Amazon, net als Google, gebruik van een zoekfunctie op basis van een zoekalgoritme dat bepaalt in welke volgorde producten worden getoond. Het zoekalgoritme hecht veel waarde aan de titel van het product. Zo is de titel bijvoorbeeld een stuk belangrijker dan de productomschrijving. Dit betekent concreet dat het van belang is om de (belangrijkste) zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in de titel van je product op te nemen en bij voorkeur vooraan in de titel.

Je kunt tot maar liefst 500 karakters in de titel gebruiken. Probeer wel te voorkomen dat de titel een opsomming van zoekwoorden wordt; dit zal potentiële klanten niet uitnodigen om te klikken op je product, ondanks dat je wellicht hoog scoort in de resultaten. Maak het voor klanten interessant om op jouw product te klikken. Noem bijvoorbeeld een voordeel (usp) van je product en de garantie van het product in de titel.

Je kunt overigens in het Amazon systeem achter de schermen nog 250 karakters benutten voor zoekwoorden. Een opsomming van zoekwoorden in de titel is dus ook niet nodig.

3) Reviews

Uit onderzoek is gebleken dat potentiële kopers zich graag laten beïnvloeden door meningen van anderen. Daarom leiden (positieve) reviews tot meer verkopen. Hoe meer verkopen je van een product realiseert via Amazon, hoe hoger Amazon je plaatst in de getoonde zoekresultaten. Hierdoor vinden meer potentiële kopers jouw product, waardoor het aantal verkopen verder stijgt en vervolgens het aantal reviews ook weer. Reviews zijn cruciaal voor het succes van jouw product op Amazon.

Standaard stuurt Amazon de klant ongeveer twee weken na aankoop een e-mail met het verzoek tot het plaatsen van een review. Mijn ervaring is dat slechts 1 op de 100 klanten op dit verzoek reageert en ook daadwerkelijk een productreview plaatst.

Wat kun je doen om meer reviews te krijgen? Je kunt vanuit het Amazon systeem een persoonlijke e-mail aan de klant sturen waarin je om productfeedback vraagt. Een andere manier is om bij de lancering van jouw product op Amazon een flinke korting te bieden om zo in korte tijd veel verkopen en reviews te genereren. Ook kun je vrienden/bekenden gratis kennis laten maken met jouw product in ruil voor een review op Amazon.

4) De verkoopprijs

Net als bij de meeste webshops heb je op Amazon de mogelijkheid om een ‘van-voor’ prijs te tonen. Deze mogelijkheid kun je het beste altijd benutten. Consumenten zijn vaak op zoek naar ‘koopjes’. Zorg er daarom voor dat de klant het gevoel krijgt dat het een aanbieding betreft.

5) Afbeeldingen

Je hebt per product de mogelijkheid om acht afbeeldingen bij te voegen. Probeer hier zoveel mogelijk gebruik van te maken. In het voorbeeld van de schroefmachine zijn bijvoorbeeld maar twee afbeeldingen zichtbaar. Dit is naar mijn mening te weinig. Je kunt de mogelijkheid ook benutten door bijvoorbeeld afbeeldingen van maattekeningen, handleidingen en sfeerimpressies enzovoorts toe te voegen. Let op: je kunt alleen JPEG, TIFF en GIF bestanden uploaden als afbeelding.

Buiten de hoeveelheid afbeeldingen speelt ook de kwaliteit van de afbeeldingen een belangrijke rol. Amazon geeft de volgende richtlijnen:

– Producten vullen bij voorkeur 85% van de afbeelding en hebben bij voorkeur een witte achtergrond.

– Afbeeldingen zijn bij voorkeur minimaal 1000 bij 1000 pixels, omdat Amazon wil dat op afbeeldingen ingezoomd kan worden.

Afbeeldingen die niet aan deze richtlijnen voldoen zullen meestal wel geaccepteerd worden, maar zullen je ranking in de zoekresultaten niet in positieve zin beïnvloeden.

6) Bulletpoints

De bulletpoints zijn bedoeld om kort en krachtig de voordelen (usp’s) van je product te presenteren. Deze bulletpoints worden door veel verkopers op Amazon nog niet gebruikt. Hier kun je voor jouw product het verschil maken: in tegenstelling tot de afbeelding van de schroefmachine wordt de productbeschrijving namelijk niet direct onder de foto weergegeven. Je zult naar beneden moeten scrollen om bij de productbeschrijving te komen. Daarom is mijn advies om zoveel mogelijk informatie bij de bulletpoints te plaatsen die wel binnen het eerste overzicht vallen. Er is ruimte voor vijf bulletpoints. Probeer deze ook allemaal te benutten.

7) Productbeschrijving

In de productbeschrijving is het toegestaan om een stukje HTML code te gebruiken. Slechts een klein gedeelte van de verkopers doet dit. Als je geen HTML gebruikt zal alle tekst achter elkaar geplakt worden. Het resultaat is dan zoals hieronder weergegeven. Dit nodigt naar mijn mening niet echt uit om de productbeschrijving lezen.

2015-05-19_0936

(Dubbelklik op de afbeelding om het resultaat duidelijk te kunnen zien)

De productomschrijving van de schroefmachine leest bijvoorbeeld een stuk prettiger: vetgedrukte woorden, paragrafen en een nette opsomming.

 

Bovenstaande tips kunnen echt het verschil maken voor een goed converterende listing op Amazon!

Heb jij nog andere tips, aanvullingen of vragen, laat dan een bericht achter onderaan deze blog.

 

Jij staat centraal

In mijn blog wil ik graag schrijven over zaken die echt een toegevoegde waarde hebben voor lezers. Mijn doel is om jou te helpen om succesvoller te worden op Amazon. Daarom hoor ik graag wat jij zou willen lezen over Amazon. Dit kun je aangeven door in het commentaarveld onderaan deze blog jouw vraag, uitdaging of probleem te plaatsen.

Op jouw Amazon succes!

Marco

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIncontacten, en Twittervolgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Vond je dit een waardevol artikel?

Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen

10 Opmerkingen

  1. Jos

    Goed artikel. Ik zou graag wat meer willen weten met betrekking tot de BTW die komt kijken bij verkopen via Amazon.

  2. Wat kan ik nu, behalve leesbare produkten, verkopen via amazon in Nederland ? of vanaf wanneer zou dat kunnen ? iemand?

    1. Beste Remco,

      Op dit moment kun je inderdaad alleen leesbare producten verkopen op Amazon Nederland. Vanaf wanneer je ook andere producten kunt verkopen op Amazon in Nederland is onbekend.
      Op de buitenlandse Amazon platformen kun je wel andere producten verkopen. Dit biedt mooie kansen:-)

  3. Dag Marco,

    Jouw boek gekocht en ging mee naar de Zuid Franse kust deze zomer. Al lezend werd ik enthousiaster en kon het niet laten om al te starten.

    ‘s-ochtend heel vroeg op en in 3 ochtenden stonden de belangrijkste producten erop. Om 09:00 uur stopte ik dus niemand had last van mijn vroege Amazon avontuur. De dagen erna kwamen er al orders binnen…

    Inmiddels een maand verder en een aanzienlijke omzet gedraaid. Veel zaken uitgevonden en geperfectioneerd. Leer iedere dag weer nieuwe dingen.

    Wel wat vragen:
    1) Die HTML code toevoegen voor product teksten, exact hoe doe je dat ?
    2) Adverteren op Amazon lukt maar niet. Gaat niet live. Tips ?

    Verder ook een tip naar anderen, want een manier gevonden eenvoudig reviews te krijgen. (Ligt wel aan het product wat je verkoopt). Wij vragen om een product review en een verkoper beoordeling en bieden als dank een gratis (Dieren) speelgoed pakket aan. Zo hoef ik geen prijzen te verlagen en acties te doen, maar investeer ik in de klant die het doet. Waarbij ik de kans groot acht, dat de mond op mond reclame en kans van retournerende klanten ook vergroot wordt. Maar al geef je een taart weg. Denk dat het niet uitmaakt. Als ze iets leuks krijgen willen ze wel moeite nemen.

    Ik ben wel van mening als je eenmaal een leuk aantal verkoper beoordelingen hebt, het minder belangrijk wordt.

    Volgende stap wordt Amazon Spanje-;)

    Groet,
    Remco

    1. Marco Coninx

      Beste Remco,

      Super te lezen dat je er mee aan de slag bent gegaan en ook al mooie resultaten hebt geboekt.
      Met betrekking tot je vragen het volgende:
      1) HTML. Als je iets vetgedrukt wilt hebben, zet je voor de tekst die je vetgedrukt wilt hebben het teken: Aan het eind van de tekst die je vetgedrukt wilt hebben, zet je:
      Wil je dat teksten netjes onder elkaar komen te staan, dan kun je volgende teken gebruiken:
      . Zet je
      achter een zin, dan zal de volgende zin op een volgende regel komen. Zo voorkom je dat je super lange, niet lezer vriendelijke teksten krijgt.

      2) Heb je deze optie wel geactiveerd en je creditcard gegevens toegevoegd? Zie je bovenin in je dashboard advertising staan?

      Dank voor je tip met betrekking tot de reviews. Je tip ligt in het zogenaamde grijze gebied bij Amazon. Amazon wil voorkomen dat verkopers reviews “kopen”. Echter zie ik meerdere verkopers die dit doen. Amazon lijkt dit niet erg te controleren.

      Dankjewel voor je leuke reactie in ieder geval en hoor graag je succesverhalen:-)

  4. Sven

    Beste Marco,

    Ik heb al veel opgestoken van je verschillende artikelen.
    Wat mij echter nog onduidelijk is: hoe vertaalt Amazon de producttekst/titel?
    Als ik een producttekst/titel schrijf in het Nederlands, dan vertaalt Amazon de titel automatisch naar het Duits (op Amazon.de).
    Loont het om producttekst standaard in het Duits te schrijven? Of kun je ook hetzelfde artikel in Nederlandse taal én Duitse taal online zetten? Of geeft dit een foutmelding ivm dezelfde EAN code?

    1. Hoi Sven,
      De vertaling die Amazon automatisch maakt is zeer slecht van kwaliteit. Mijn advies is altijd een eigen vertaling te laten maken. Op dit moment (aug 2018) kun je nog niet verkopen op Amazon.nl en heeft het ook geen zin om je teksten in het Nederlands toe te voegen.
      gr Marco

  5. Koen

    Hoi Marco,

    Wat is de invloed van productvariaties op de kwaliteit van de listing? Heb je er ook meer kans door om de buy box te winnen?

    Daarnaast vraag ik me af wat de snelste manier is om dit voor elkaar te krijgen. Heb je daar nog tips voor?

    1. Hoi Koen,

      Productvariaties hebben geen effect op de kwaliteit van een listing. Ook hebben ze geen direct effect op het winnen van de buybox.
      Wat bedoel je precies met: vraag ik me af wat de snelste manier is om dit voor elkaar te krijgen?

      Groeten Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50% Complete

Schrijf je in en mis geen enkele update

Hoor als eerste wanneer de nieuwe cursusdatum bekend is

ZET MIJ OP DE WACHTLIJST
close-link

Hoor als eerste wanneer de nieuwe cursusdatum bekend is

ZET MIJ OP DE WACHTLIJST
close-link

HOOR ALS EERSTE WANNEER DE NIEUWSTE CURSUSDATUM BEKEND IS
ZET MIJ VRIJBLIJVEND OP DE WACHTLIJST
close-link
nl_NLDutch
nl_NLDutch