3 verdienmodellen voor verkopers via Amazon

5  comments

2016-04-30_1025Geld verdienen via het platform van Amazon kan op verschillende manieren. In dit artikel beschrijf ik 3 manieren waarop je geld kunt verdienen via het grootste e-commerce platform ter wereld. Het feit dat Amazon in Nederland nog geen fysieke producten aanbiedt op moment van schrijven maakt hierbij niet uit.

1) RETAIL/ONLINE ARBITRAGE

Retail arbitrage is een verdienmodel dat in Amerika de laatste jaren enorm populair is geworden. Simpel gezegd houdt het in dat je een product bij een (retail)winkel koopt tegen een zeer lage prijs en het tegen een veel hogere prijs op Amazon verkoopt.
Je koopt het derhalve niet bij de groothandel of fabrikant, maar gewoon bij een winkelier. Je maakt gebruik van de prijsverschillen die er op een bepaald moment zijn voor een bepaald product. Je koopt bijvoorbeeld een product in de aanbieding bij de Action en verkoopt deze vervolgens op Amazon. Uit eigen ervaring weet ik dat dit kan werken.

Ik kocht bij de Action in de weekaanbieding voor 14,95 euro een speelgoed waterpistool en verkocht deze op Amazon Duitsland voor 36 euro. Na aftrek van alle fees bleef er een winst over van 10 euro. Helaas zag ik deze actie laat en kon ik er nog maar 1 inkopen. Van dit product werden er op Amazon Duitsland op dat moment echter circa 10 per dag verkocht. De winst had dus aardig kunnen oplopen als ik de aanbieding eerder had gezien.

Hoe werkt het concreet? Je download een app waarmee je in een fysieke winkel de barcode van een product kunt scannen. Je scant een product in de winkel en vervolgens geeft de app aan of het product reeds op Amazon wordt verkocht, tegen welke prijs en hoe vaak het product op Amazon wordt verkocht. Een goede omloopsnelheid van het product is net zo belangrijk als de prijs.

Profit bandit en de Amazon Seller app zijn 2 veel gebruikte scan apps.

Enkele tips met betrekking tot het vinden van interessante producten;
1) Zoek producten die seizoensgebonden zijn en koop deze aan eind seizoen als ze in de aanbieding zijn en verkoop ze als seizoen weer aanbreekt
2) Houdt de aanbiedingen bij diverse lokale winkeliers in de gaten en ben er als eerste bij
3) Faillissementsverkopen. Buiten de faillissementsverkopen bij lokale winkels in de buurt, zijn de 2 volgende sites zeker een bezoekje waard: faillissementsdossier.nl en bva-auctions.com

Een variant op retail arbitrage is online arbitrage. In dit geval koop je de producten niet in een fysieke winkel maar koop je de producten online. Het idee erachter is echter hetzelfde. Koop laag in en verkoop met winst op Amazon.
Een idee kan zijn om dagaanbiedingen sites in de gaten te houden of om op enkele vergelijkingssites een price alert aan te zetten. In het laatste geval krijg je een mail als de prijs van een product onder een bepaald niveau komt.

Voordeel van dit verdienmodel is dat je nauwelijks risico loopt en dat je vrij snel je eerste verkoop kunt realiseren. Nadeel is dat het bewerkelijk is – je zult iedere keer weer opnieuw op zoek moeten gaan naar nieuwe producten – en dat je geen bedrijf opbouwt dat je op langere termijn kunt verkopen.

2) WHOLESALE (GROOTHANDEL/FABRIKANT)

Dit verdienmodel is het meest gangbare model. Je koopt in bij de groothandel of de fabrikant en verkoopt het product op Amazon.
Hierbij kun je wel nog onderscheid maken tussen producten zelf (of via FBA) op voorraad nemen of de leverancier/fabrikant de producten gelijk aan de klant te laten versturen (dropshipping).

Voordeel van dit verdienmodel is dat het vrij eenvoudig is en je vrij snel je eerste verkopen kunt realiseren. Een ander voordeel is dat je een bedrijf met waarde kunt opbouwen en dus kunt verkopen op den duur.

Nadeel is dat er veel (potentiële) concurrentie is. Zo kan bijna “iedereen” deze producten bij de groothandel of fabrikant inkopen en op Amazon aanbieden. Met lagere prijzen en lagere marges tot gevolg.

Tip:
Kijk of je met jouw leverancier/ fabrikant exclusiviteit kunt afspreken met betrekking tot het verkopen van de producten op Amazon. Zeker als hun product nog niet op Amazon verkocht wordt, kan dit zeer interessant zijn.

3) PRIVATE LABEL

Bij private label worden de producten geproduceerd door een bepaald bedrijf om op de markt gebracht te worden door een ander bedrijf onder een eigen merknaam. Vergelijk het met een huismerk in de supermarkt.

Veel private label producten worden tegenwoordig in China geproduceerd om vervolgens in Europa onder een eigen merknaam verkocht te worden.

Nadeel van dit model is dat het in het begin bewerkelijk is en dat het enige tijd duurt voordat je je eerste verkoop zult realiseren.

Voordeel van dit verdienmodel is dat je geen concurrentie op Amazon hebt omdat jij de enige bent die dit product kan aanbieden. Jij bepaalt zelf de prijzen en de marges. Ander voordeel is dat als het product gelanceerd is en eenmaal loopt je er weinig omkijken meer naar hebt. Verder bouw je een bedrijf op dat waarde heeft en op den duur derhalve verkocht kan worden.

Door de toenemende concurrentie bij verdienmodel twee, wordt het private label model steeds populairder. Mijns inziens is het model van private label het meest interessant op Amazon met het oog op de toekomst. Met één of enkele producten is het mogelijk een fulltime salaris te generen per maand. Lees ook eens het volgende artikel over private label.

Welk verdienmodel gebruik jij? Mis ik een interessant verdienmodel? Of wil je iets anders delen? Laat je reactie dan achter in onderstaand commentaarveld.

Op jouw Amazon succes!

Marco

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.


Vond je dit een waardevol artikel?

         Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen


Laat een reactie of vraag achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

  1. Beste Marco,

    Goed artikel. Je schrijft over price alerts bij vergelijkers. Hoe zit dat dan precies?

    gr Hennie

    1. Hoi Hennie,

      Dankjewel.
      In dit geval het ik het over de vergelijkingssite idealo.de. Hier kun je de preiswecker gebruiken. Je kunt dan instellen dat je een mail wilt krijgen op het moment dat de prijs van een product onder een bepaalde prijs komt.

      Groeten Marco

  2. Beste Macro,

    Reviews zorgen voor een hogere verkoop frequentie.
    De beste manier om je product te promoten is d.m.v AMZ Tracker Review Club.
    Heb je ervaring met deze site?

    PS: Ik ben de eerste die zich gaat inschrijven voor je online video’s.
    Ik ben zeer enthousiast over de informatie die je publiceert.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}