Meten is weten
Dit is een uitspraak waar ik me helemaal in kan vinden. In deze blog wil ik de business reports in Amazon toelichten en met name het belang hiervan. Ik zie geregeld bij klanten dat hier weinig of niets mee gedaan wordt: een gemiste kans.
Onderstaand zie je een overzicht uit Amazon van mijn 15 best verkopende producten op Amazon Duitsland in de maand Juni.
Waar is dit rapport te vinden?
Wanneer je ingelogd bent in seller central kun je dit rapport vinden onder Reports -> Business Reports -> Detail Page Sales en Traffic.
Wat betekenen de termen?
De meest belangrijke kolommen in dit rapport zijn Sessions, Buy Box percentage, Units Ordered en Unit Session Percentage. De andere kolommen gebruik ik niet.
Definities:
Sessions: in deze kolom staat het aantal unieke bezoekers dat jouw product in betreffende periode heeft bekeken. De bezoeker heeft jouw product gezien in de zoekresultaten van Amazon en daadwerkelijk op jouw product geklikt.
Buy Box Percentage: deze kolom is vooral interessant als je een of meerdere producten verkoopt die andere verkopers ook aanbieden. Als er tien aanbieders zijn van hetzelfde product, kan er maar één bovenaan staan. Deze heeft dan de zogenaamde buy box en krijgt in de regel 80% van de verkopen op dat product.
Units ordered: spreekt eigenlijk voor zich, hier staan de aantallen die verkocht zijn van ieder product.
Unit Session Percentage: dit is de term van Amazon voor conversie ratio. Het is het aantal Units Ordered gedeeld door het aantal Sessions.
Wat kun je met de kolom ‘BuyBox’?
Laat ik beginnen met product 1 waarvan ik in juni 123 stuks verkocht heb. Ik ben niet de enige aanbieder van dit product, wat je kunt zien aan het Buy Box percentage. De Buy Box is bij dit product geen 100%. Van de 100 keer dat klanten op dit product hebben geklikt ben ik 28 keer als eerste getoond. Zou ik 100% van de Buy Box hebben gehad dan zou ik circa 440 stuks verkocht hebben (100/28*123).
Je kunt invloed uitoefenen op het percentage van de Buy Box. Hier is maar één manier voor en dat is de prijs van je product verlagen. Zelf kies ik hier niet voor; als ik de prijs verlaag is de kans groot dat mijn concurrenten de prijs ook verlagen. Als dit een tijdje aanhoudt verliest iedereen zijn marge.
Op dit specifieke product heeft reeds een prijzenslag plaatsgevonden. De laatste maanden is er echter een soort status quo ontstaan waarbij iedereen eigenlijk een deel van de Buy Box accepteert. Op deze manier verdienen we allemaal meer dan dat er een race to the bottom plaatsvindt.
Ik blijf het Buy Box percentage van dit product wel in de gaten houden. Daalt het percentage bijvoorbeeld naar 10%, dan zal ik er alsnog voor kiezen om de prijs te verlagen.
Private label en Buy Box
In een eerder artikel heb ik aangegeven dat private label producten mijns inziens de toekomst hebben. Van de 15 producten in bovenstaand overzicht zijn 13 producten private label producten. 1 product is een product dat iedereen kan verkopen maar waar ik op dit moment de enige aanbieder van ben en 1 product is het hierboven toegelichte product met veel concurrentie.
Ondanks dat ik van mijn private label producten de enige aanbieder ben, kijk ik toch iedere week of de Buy Box percentages op mijn private label producten 99 of 100% zijn. Is dit namelijk niet zo, dan weet ik dat iemand zijn product onder mijn productlisting heeft gezet. In dat geval stuur ik de andere aanbieder een vriendelijke mail met het verzoek om zijn product direct te verwijderen. Het is immers ‘mijn’ product.
Hoe populairder je product is, hoe groter de kans is dat dit voorkomt. Als ik niet naar dit rapport zou kijken, zou ik heel wat omzet kunnen mislopen. Ook kan mijn product ‘reputatieschade’ oplopen omdat de klant wellicht een ander product krijgt dan het product dat ik aanbiedt.
Wat kan ik met de kolom ‘Sessions’?
In deze kolom kijk ik naar mijn producten die weinig sessions (kliks) hebben gehad maar die wel erg goed converteren. Mijn doel is om de traffic op dit product te verhogen. Dit kan ik bijvoorbeeld doen door zoekwoorden toe te voegen en/of sponsored products (google adwords in Amazon) aan te zetten of verder uit te breiden.
Neem in het overzicht product nummer 7. Dit product heeft maar 340 kliks gehad de afgelopen maand. Het conversiepercentage bedraagt echter 20%. Als ik het aantal kliks naar 500 krijg zal mijn omzet bij gelijkblijvend conversiepercentage flink stijgen.
Wat kan ik met de kolom conversie percentages doen?
Hier kijk ik vooral naar producten met ‘lage’ conversie percentages. Een laag conversiepercentage kan twee redenen hebben. Mijn product listing is niet goed genoeg of ik krijg veel niet relevant verkeer naar mijn listing.
Bij een niet optimale product listing moet je denken aan slechte foto’s, omschrijving, titel enzovoorts. Door het verbeteren van deze zaken kun je het conversiepercentage aanzienlijk verhogen; uit eigen ervaring weet ik dat een verviervoudiging van je conversieratio realiseerbaar is.
Bij producten met weinig verkeer (sessions) en een laag conversieratio zal een minder goede product listing vrijwel zeker de oorzaak zijn. Bij producten die veel sessions hebben, maar een laag conversiepercentage, is er mogelijk nog een andere oorzaak. Het kan zijn dat je zoekwoorden hebt toegevoegd aan je listing die niet relevant zijn.
Stel dat je een zwarte spijkerbroek verkoopt maar in je zoekwoorden ook het woord ‘blauw’ hebt opgenomen. Dan word je ook getoond als iemand op ‘blauwe spijkerbroek’ zoekt. En geloof me, ondanks dat er een zwarte spijkerbroek getoond wordt, zullen er toch kliks naar jouw product komen. Wellicht dat de klant denkt dat je ook een blauwe variant aanbiedt.
Nu kun je denken dat dit niets uit maakt voor jou. Het tegendeel is echter waar: Amazon wil namelijk zoekresultaten weergeven die relevant zijn. Relevante zoekresultaten resulteren vaker tot conversie. Ook Amazon zal zien dat jouw product veel traffic krijgt maar weinig conversie genereert. Het gevolg is dat Amazon je zal ‘straffen’ door je lager in de organische zoekresultaten te tonen. Óók voor de zoekwoorden die voor jouw product wel relevant zijn.
Wat opvalt in het rapport is dat conversiepercentages hoger dan 10% heel normaal zijn op Amazon. Dit bewijst maar weer eens dat mensen naar Amazon komen om te kopen.
Online Coaching
Wil jij graag kritisch naar jouw Amazon account laten kijken? Ik bied online coaching aan waarbij ik samen met jou naar je productlistings kijk en je voorzie van praktische tips waarmee je een flinke boost aan je Amazon business kunt geven. Als je interesse hebt, kun je mailen naar info@verovereuropa.nl voor meer informatie.
Op jouw Amazon succes!
Marco
Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.
Is dit allemaal private label?
Beste Bas,
13 van de 15
Groeten Marco