De formule voor optimaal voorraadbeheer op Amazon

0  comments

Goed voorraadbeheer is voor veel verkopers op Amazon een uitdaging. Aan de ene kant wil je niet out of stock gaan, aan de andere kant wil je ook geen voorraden voor een jaar hebben liggen in het Amazon warehouse. In dit artikel beschrijf ik hoe ik mijn voorraadbeheer doe.

Welke nadelen heeft het out of stock gaan?

Out of stock gaan op Amazon is iets wat je echt moet proberen te voorkomen. Je verliest namelijk niet alleen omzet maar je daalt ook in de zoekresultaten voor de voor jouw product belangrijke zoekwoorden. Dit laatste is natuurlijk bijzonder zuur als je mooie posities op pagina 1 hebt. Waarschijnlijk zal je een nieuwe weggeefactie moeten doen wanneer je product weer op voorraad is, om je positie op pagina 1 te heroveren.

Voorbeeld:

Stel je verkoopt een product waarvan je er 20 per dag verkoopt voor een verkoop prijs van 14,95 euro met een marge van 5 euro. Je staat met je belangrijkste zoekwoord op pagina 1 van de zoekresultaten. Gemiddeld verkopen de verkopers op pagina 1 18 stuks per dag. Je gaat 3 weken out of stock. Nadat je product weer op voorraad komt, verkoop je er nog 4 per dag en sta je op pagina 3 voor je belangrijkste zoekwoord. De inkoopprijs van het product is 4 euro.

Gemiste winst: 20 * 5* 21= 2100 euro

Investering om weer op pagina 1 te komen:

De gemiddelde verkoper op pagina 1 doet 18 stuks per dag. Jij doet er op dit moment 4 per dag. Je zult in dit geval 14 stuks per dag gedurende 8 dagen moeten weggeven om weer op pagina 1 te komen voor dit zoekwoord. Om er zeker van te zijn dat je weggeefactie slaagt, adviseer ik altijd minimaal een korting van 90% op de verkoopprijs te geven. In dit geval geef ik het product weg voor 1,5 euro. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de Amazon fees in dit geval 2,5 euro zijn. Het verlies per product zal dan 1,5 – 2,5 – 4 = 5 euro per product (ik laat de BTW even buiten beschouwing)

De totale investering (verlies) om weer op pagina 1 te komen bedraag dan: 14 stuks *8 dagen * 5 euro verlies per stuk = 560 euro

 

Welke nadelen heeft het om teveel voorraad te hebben in de Amazon warehouses?

Wanneer je producten meer dan een half jaar bij Amazon op voorraad liggen ga je zogenaamde long term storage fees betalen. Deze zijn fors hoger dan de reguliere opslagkosten die Amazon berekent. Ik probeer altijd voor maximaal 4 maanden voorraad bij Amazon te hebben liggen voor een bepaald product.

 

Mijn voorraad formule

Een goede balans vinden tussen niet te veel voorraad hebben en niet out of stock gaan is niet altijd eenvoudig. Hiervoor gebruik ik zelf de volgende formule:

(Productietijd + Verzendtijd + 10 dagen lancering + 10 dagen buffer + 30 dagen voorraad)* het gemiddelde aantal sales per dag op pagina 1

Ik zal de componenten in deze formule nader uitleggen:

Productietijd: De tijd die je fabrikant nodig heeft om de producten te produceren (inclusief een inspectie).

Verzendtijd: Hoeveel dagen kost het om de producten vanuit het warehouse van je fabrikant bij Amazon of bij jouw loods/huis te krijgen.

10 dagen Lancering: Je doel is op pagina 1 van de zoekresultaten te komen want daar vind 90% van de sales plaats. Hiervoor ga je een lancering doen van 8-10 dagen.

10 dagen Buffer: Er kunnen verschillende situaties ontstaan die voor vertraging in het proces kunnen zorgen. Problemen bij de inspectie, issues bij de douane, traag inboeken door Amazon enz. Hiervoor pak ik een buffer van 10 dagen.

30 dagen voorraad: Amazon ziet het liefste dat producten die goed verkopen voldoende op voorraad zijn. Verder kan het zo zijn dat de verkopen hoger dan verwacht uitpakken waardoor ik natuurlijk sneller door mijn voorraad ga. Ik probeer dan ook “altijd” een minimale voorraad bij Amazon te hebben voor 30 dagen.

Het gemiddelde aantal sales per dag op pagina 1: Dit zijn het gemiddeld aantal verkopen per dag dat een verkoper op pagina 1 doet en aangezien ik op pagina 1 wil komen middels mijn lanceeractie zal dit ook ongeveer het tempo zijn waarin mijn voorraad verkocht wordt.

 

Een rekenvoorbeeld

Ik zal de formule aan de hand van een rekenvoorbeeld verder uitleggen. Ik pak hiervoor een fietstas (fahrradtasche) op Amazon Duitsland als voorbeeld.

Productietijd: 30 dagen

Verzendtijd: 28 dagen

Lanceertijd: 8 dagen

Buffer: 10 dagen

30 dagen voorraad

Om erachter te komen wat de gemiddelde verkoper op pagina 1 per maand op Amazon verkoopt, gebruik ik jungle scout. Op dit moment bedraagt het gemiddeld aantal verkopen per maand 507 stuks. Per dag komt dit neer op 17 stuks.

Wat moet ik dan inkopen om te voorkomen dat ik out of stock ga? (30+28+8+10+30)*17 = 1802 stuks.

Als dit een product is wat ik nu voor het eerst op Amazon lanceer zou ik derhalve 1802 stuks inkopen.

Als het product bij Amazon binnen is, plaats ik 2 weken na die datum een nieuwe order.

Waarom werkt dit? Stel ik doe de lanceeractie voor 8 dagen. Ik verkoop dan 8*17 =136 stuks. Als het goed is sta ik dan op pagina 1 en verkoop ik er organisch 17 per dag. Na twee weken heb ik derhalve in totaal 238 stuks verkocht. Mijn resterende voorraad bedraagt dan 1564 stuks. Dit is voldoende voorraad voor 92 dagen (1564/17). Wanneer ik op dat moment een nieuwe order plaatst, duurt het volgens mijn formule 68 dagen (30+28+10) voordat de producten binnen zijn.

Op het moment dat de nieuwe order bij Amazon binnenkomt heb ik derhalve nog voor 24 dagen voorraad vanuit de oude order. Op dat moment heb ik heel even een totale voorraad van 2210 stuks. Op basis van de 17 sales per dag zou dat een voorraad voor dik 4 maanden zijn. Hiermee blijf ik ruim onder de 6 maanden waardoor ik de long term storage fees voorkom.

Vanaf deze order ga ik iedere keer 30 dagen na binnenkomst van de laatste order bestellen. De enige aanpassing in de formule die ik dan doe is dat ik de lanceertijd eruit haal. Het product staat immers reeds op pagina 1.

Let op: Houdt rekening met seizoensinvloeden. Zo is het vierde kwartaal voor de meeste producten een topkwartaal op Amazon. Anticipeer hierop door voor q4 meer voorraad te bestellen.

Hopelijk helpt deze formule je bij het maken van inkoopbeslissingen. Heb je vragen of heb je wellicht een andere formule die goed werkt? Laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Op jouw Amazon succes!

Marco

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Wil je een bewezen successtrategie volgen, bekijk mijn cursusaanbod dan eens.


Vond je dit een waardevol artikel?

         Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen


Laat een reactie of vraag achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}