Waarom juiste timing je veel geld kan besparen

Het op het juiste moment lanceren van jouw producten op Amazon kan je duizenden euro’s besparen. In dit artikel laat ik je zien hoe.

Stel dat je voornemens bent om portemonnees op Amazon te gaan verkopen. Zoals ik al vaker geschreven heb vindt 90% van de sales op Amazon op pagina 1 van de zoekresultaten plaats. Zaak om jouw portemonnee derhalve op pagina 1 van Amazon te krijgen. Sales is zo ongeveer de belangrijkste factor die bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten komt. Hoe meer je verkoopt, hoe hoger je in de rankings komt. Maar hoeveel moet je dan verkopen om op pagina 1 te komen? Hiervoor kun je chrome extensie van Jungle Scout gebruiken. Deze extensie geeft precies weer hoeveel verkopen iedere verkoper op pagina 1 voor het betreffende zoekwoord realiseert.

In onderstaande screenshot zie je het aantal verkopen op het woord Brieftasche (portemonnee) op Amazon Duitsland (op 5-11-2018). Gemiddeld verkoopt een verkoper op pagina 1 er 518 per maand. Dit zijn dik 17 portemonnees per dag. Om op pagina 1 te komen zul je derhalve 17 portemonnees per dag moeten verkopen. Uit ervaring weet ik dat als je dit gedurende 8 dagen doet, je op pagina 1 komt. In totaal dien je derhalve 136 portemonnees in 8 dagen te verkopen. De beste manier om dit te realiseren is via deal sites waarop je je portemonnees met een hele hoge korting aanbiedt. Ervan uitgaande dat je een kwalitatief goed product aanbiedt, goede foto’s en teksten hebt en enkele reviews hebt, zul je waarschijnlijk na de actie op pagina 1 blijven hangen en organisch 17 portemonnees per dag gaan verkopen.

 

 

Wat heeft de actie om op pagina 1 te komen je dan gekost? Gemakshalve ga ik even uit van een inkoopprijs van een portemonnee van 5 euro en dat de prijs waarvoor je de portemonnee op de dealsite hebt aangeboden 1 euro bedraagt. De referral fee bedraagt dan 15 cent (15% van 1 euro) en de FBA fee (logistieke fee) 2,35 euro. De totale kosten komen dan uit op 7,5 euro (5+ 0,15 + 2,35). De opbrengsten bedragen ex btw 0,84 euro (1/1,19). Een verlies per sale derhalve van 6,66 euro. Hiermee komt de totale investering om op pagina 1 te komen uit op 906 euro (136*6,66).

De sales die jungle scout weergeeft is altijd een momentopname en dit is belangrijk om te beseffen. Interessant is te weten hoe de sales van portemonnees zich gedurende het jaar ontwikkelen. Hiervoor gebruik ik google trends. Onderstaand de grafiek voor het woord portemonnees (wallet) voor de laatste 5 jaar.

Duidelijk te zien is dat er ieder jaar in december een flinke piek is. Op dat moment liggen de sales factor 3 tot 5 hoger dan op een ander moment in het jaar. Dit betekent dat als ik in december een analyse op het woord portemonnee met jungle scout zou doen ik waarschijnlijk op een average monthly sales van minimaal 1500 zou uitkomen. Zou ik derhalve mijn lancering in december doen dan zou ik er 50 per dag moeten verkopen, ipv 17, om op pagina 1 te komen. Over 8 dagen zijn dit er 400 (8*50) in totaal. Mijn totale investering om op pagina 1 te komen in dit geval bedraagt dan: 6,66 euro maal 400 = 2664 euro. Door dus op tijd te lanceren kan ik 1758 euro (2664 – 906) besparen!!

 

Heb je vragen over dit artikel, stel je vraag dan in onderstaand commentaarveld.

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Please note: I reserve the right to delete comments that are offensive or off-topic.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 thoughts on “Waarom juiste timing je veel geld kan besparen

  1. Beste Marco,

    Bedankt voor je inzichten.

    Zoals ik dit bekijk denk ik dat het slim om te wachten met product launch tot na de piek verkopen? Hoe kijk jij hiernaar?

    • Hoi Niels,

      Als je nu inderdaad nog moet gaan lanceren zou ik wachten tot na de piekverkopen. Lanceren voor q4 is vaak beste begin november. Als je echter zomerproducten verkoopt zou ik ergens in april lanceren. Het hangt dus erg af van de soort producten die je verkoopt.

      gr marco

      • Thanks Marco!

        En voor producten die niet seizoensgebonden zijn?

        Ik heb een product gevonden en wil graag lanceren na de trainingsdag die jij organiseert op 14 december. Nu in gesprek met leveranciers. Is januari dan een optie? Of later?

  2. Hallo,

    misschien een beginnersvraag maar is het de bedoeling dat verkoop via amazon door dropshipping gaat of door het groot inkopen en zelf per post versturen?

    • Beste Kaad,

      Beide manieren kunnen, echter zou ik zelf kiezen voor Fulfilment by Amazon (FBA). Je legt je producten dan op voorraad bij Amazon en zij sturen de producten naar de consumenten en nemen de klantenservice over:-)

      Groeten Marco