Het Amazon avontuur is voorbij

Dit hoor en lees ik geregeld. Ik vind dit grote flauwekul. De kansen die Amazon biedt zijn ongekend en dat zal de komende jaren zo blijven.

De meeste mensen die roepen dat het Amazon avontuur voorbij is, zijn mensen die het op Amazon geprobeerd hebben maar niet succesvol zijn geworden. En dat ligt niet aan Amazon maar aan die verkopers zelf.

De volgende redenen zijn mijns inziens de oorzaak van het feit dat veel verkopers mislukken op Amazon.

 

1) Snel en eenvoudig geld verdienen.

Dit is mijns inziens de belangrijkste reden dat mensen falen op Amazon. Veel mensen zijn van nature lui en willen snel en eenvoudig geld verdienen.

Men ziet de Ferrari ‘s, luxe villa’s met zwembaden in YouTube filmpjes voorbij komen waarin de makers van de filmpjes hoge verkoopcijfers tonen en het doen voorkomen dat Amazon eenvoudig scoren is.

Als de luxe producten en hoge verkoopcijfers in filmpjes al echt zijn, is het zeker niet zo dat je dit eenvoudig en snel realiseert.

Amazon is serious business en zo moet je je Amazon avontuur ook zien: als een  serieus bedrijf. En in een serieus bedrijf krijg je met hobbels op de weg te maken. En veel mensen haken helaas bij de eerste de beste hobbel af.

 

2) Product kiezen waar weinig vraag naar is

Het kiezen van een product waar goede vraag naar is, is de eerste stap naar succesvol worden op Amazon.

 

Kies je voor een product waar weinig vraag naar is, dan begint de bovenstaande Amazon funnel bovenin al heel smal en zal het aantal conversies onder de streep ook zeer gering zijn.

Tegenwoordig is het met tools zoals Helium10 heel eenvoudig om te achterhalen hoeveel vraag er naar producten op Amazon is. Deze tools zijn echt een must have voor iedere Amazon verkoper.

 

3) Product kiezen in een verzadigde markt

Hier komt de menselijke emotie hebzucht vaak om de hoek kijken. Een product met een omzet van 25000 euro per maand lijkt in eerste instantie veel aantrekkelijker dan een product dat 5000 euro per maand doet. Wat veel mensen echter vergeten is dat de concurrentie op de hoge omzet producten vaak moordend is. Je komt hier gewoon niet meer tussen tenzij je over een riant marketing budget beschikt. Het marketing budget is vaak al op voordat een positie op pagina 1 is bereikt.

En wat is er mis met 5 producten die ieder 5000 euro omzet per maand doen? Niets toch.

 

4) Al het beschikbare kapitaal in voorraden stoppen

Veel verkopers stoppen het hele kapitaal dat ze voor hun Amazon business willen gebruiken in voorraden.

Mijn advies is om van je totale kapitaal ongeveer 40% in je eerste order te steken. Waarom? Ten eerste heb je geld nodig om je product listing top uit te laten zien. Hiermee bedoel ik goede commerciële teksten en professionele foto’s.  Ten tweede heb je geld nodig voor advertising. Op het moment dat je je product op Amazon toevoegt, kom je waarschijnlijk op pagina 60 of verder van de zoekresultaten uit. Geen klant die zo ver door de zoekresultaten zal scrollen. De verkopen vinden plaats op pagina 1 van de zoekresultaten. Om daar te komen moet je Amazon laten zien dat mensen jouw product kopen. In korte tijd zal je net zoveel moeten verkopen dan de andere verkopers op pagina 1. De snelste methode om dit te bereiken is via een weggeefactie. Dit kost uiteraard geld, hetgeen je moet meenemen in je hele berekening.

Tot slot heb je geld nodig om de aanbetaling van een tweede order te kunnen doen als je product een succesvolle start maakt. Out of stock gaan moet je namelijk proberen te voorkomen aangezien je anders je opgebouwde ranking verliest.

 

5) Producten te veilig willen lanceren

Zoals zojuist aangegeven is de snelste manier om organisch op pagina 1 te komen, via een weggeefactie. Tijdens zo’n weggeefactie geef je je product met een hele hoge korting weg. En met hele hoge korting bedoel ik 90% of meer. Het moet voor de consumenten een no brainer zijn om het product te kopen.

Te vaak zie ik verkopers kortingen van 50% geven. Hierdoor krijgen ze niet het aantal sales dat ze nodig hebben om op pagina 1 te komen en belanden ze bijvoorbeeld op pagina 4. De hele actie is dan voor niets geweest en heeft ook nog eens flink wat geld gekost.

De kosten van de weggeefactie (je verkoopt je product met verlies en betaald Amazon fees) moet je mijns inziens zien als je marketing budget om jezelf op de kaart te zetten.

Let op: Deze weggeefacties zijn toegestaan zolang je maar niet om een review vraagt in ruil.

 

 6) Het wiel zelf willen uitvinden en teveel luisteren naar veel (onjuiste) gratis  informatie online.

De eerste jaren dat ik online verkocht heb ik veel te veel gebruik gemaakt van gratis informatie en heb ik geprobeerd het wiel zelf uit te vinden. Dit heeft me niet alleen veel tijd gekost maar ook behoorlijk veel leergeld.

Online is tegenwoordig heel veel gratis informatie te vinden. Helaas zit hier ook best veel onjuiste en/of gedateerde informatie tussen.

Amazon verandert snel en wat vandaag mag en goed werkt, werkt en mag morgen misschien niet meer.

Dit is uiteraard killing voor je Amazon business. Als je een serieuze business wilt opbouwen kun je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

 

Dit zijn mijns inziens de echte redenen dat mensen niet succesvol zijn op Amazon en niet omdat Amazon niet meer werkt. Met een goed bewezen stappenplan en de nodige werkethos is Amazon mijns inziens de komende jaren nog altijd een gouden opportunity.

 

Moraal het van het verhaal. Luister niet teveel naar mensen die roepen dat Amazon niet meer werkt.

Wil je serieus met Amazon aan de slag en werken met een bewezen succesplan? Schrijf je dan snel in voor mijn cursus.

 

Heb je vragen over dit artikel, stel je vraag dan in onderstaand commentaarveld.

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Please note: I reserve the right to delete comments that are offensive or off-topic.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *