7 Amazon tips om te knallen deze feestdagen

0  comments

In het vierde kwartaal worden alle records op Amazon gebroken. Consumenten staan te popelen hun centjes uit te geven bij de internetreus. Het mooie van deze periode is dat het gedrag van consumenten irrationeel is, ze in een buying mood zitten en vaak snel beslissingen nemen wat aan te kopen. Jij als verkoper kunt hier flink van profiteren. Maar daarvoor moet je je wel goed voorbereiden. In dit artikel kort enkele tips om deze feestdagen echt te gaan knallen.

Alles wat ik in dit artikel deel staat of valt met het hebben van een hele goede productlisting en een goed product. Een goed product zal zeer waarschijnlijk tot goede reviews leiden en een goede productlisting met goede foto’s, teksten enz tot conversies. Als dit niet in orde is, hebben de onderstaande zaken geen enkele zin.

 

Tip 1: Zorg dat je op pagina 1 staat voor de voor jouw product belangrijke zoekwoorden

Ik kan het niet genoeg benadrukken maar de sales vinden op pagina 1 van de zoekresultaten plaats. Men zegt wel eens. Wat is de beste plek om een lijk te verbergen? Op pagina 2 van de zoekresultaten.

Analyseer derhalve op welke posities jouw product terugkomt in de zoekresultaten voor de voor jouw product belangrijke zoekwoorden. Sta je niet op pagina 1? Doe dan nog even een rankingcampagne. Bij voorkeur doe je deze al in oktober maar neem als deadline eerste week november. Je hebt namelijk circa 2 weken nodig om een succesvolle rankingcampagne te doen.

Voor aanvang  van de piekperiode op pagina 1 staan stelt je in staat om optimaal mee te liften op de enorme bezoekersgolf die eind november met black friday start.

 

Tip 2: Zorg dat je voldoende voorraad hebt

Een open deur wellicht maar toch zie ik ieder jaar weer veel verkopers out of stock gaan. Hiermee laten ze veel geld op tafel liggen. Gebruik tools als Helium10 of Junglescout om te bepalen wat je ongeveer aan sales kunt verwachten en pas je voorraad hierop aan.

Let op: Dit heeft uiteraard alleen zin als je goede posities in de zoekresultaten hebt of/en als je flink gaat adverteren. Als consumenten je niet vinden zal je niks verkopen en zal je met je voorraden en bijbehorende kosten blijven zitten.

Tip: januari is vaak ook nog een topmaand op Amazon. Dit is de periode dat namelijk veel Amazon giftcards ingeleverd worden door consumenten.

 

Tip 3: Geef je listings een feestdagen look

Consumenten zitten in een feestdagen mood en doen veel impuls aankopen. Speel hierop in door je foto’s te voorzien van een “feestdagenlook”. Voeg bijvoorbeeld wat kerstversiering toe in je foto’s (niet de hoofdfoto).

 

Tip 4: Maak duidelijk dat jouw product een geweldig kado idee is

Als jouw product geschikt is om als kado te geven, benadruk dit dan ook in je listing. Bijvoorbeeld door dit in een foto te tonen maar ook door het in je titel en/of bulletpoints expliciet te vermelden.

Tip: als je gebruik maakt van FBA, vink dan de gift option aan binnen je listings. Consumenten kunnen in de check out dan kiezen om het product mooi ingepakt te ontvangen en het kost jou als verkoper niks extra’s.

 

Tip 5: Maak gebruik van up en crossel mogelijkheden die Amazon biedt.

Op deze manier kun je consumenten heel eenvoudig bekend maken met andere producten die je verkoopt of ze een mooie aanbieding doen. Bijvoorbeeld: Koop 2 stuks en krijg x korting.

 

Tip 6: Verhoog de prijzen van je producten

Dit lijkt wellicht niet logisch maar zoals al eerder gezegd zitten de consumenten in een buying mood en geven ze sneller meer geld uit. Verhoog je prijs derhalve eens en kijk wat er met de sales gebeurt. Zelf verhoog ik de prijzen tijdens de feestdagenperiode vaak met 10% zonder dat het enig negatief effect heeft op de sales.

 

Tip 7: Ga verstandig om met je advertising budget

Als je niet op pagina 1 staat met je product, is adverteren op Amazon één van de weinige manieren om je product alsnog zichtbaar te maken onder het kopende publiek. In een eerder artikel kan je 8 tips vinden mbt adverteren op Amazon.

Een extra advertising tip is de volgende: Zet je budget en cpc de dagen voor blackfriday op een laag niveau en verhoog deze op blackfriday. De resultaten van campagnes in aanloop naar een belangrijke dag (blackfriday of primeday) zijn namelijk vaak niet goed.

 

Als je met deze tips aan de slag gaat, ben ik ervan overtuigd dat je lucratieve feestdagen tegemoet gaat. Heb je zelf een tip voor de feestdagen of heb je een vraag? Stuur dan even een bericht via het onderstaande commentaarveld.

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

 


Vond je dit een waardevol artikel?

         Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen


Laat een reactie of vraag achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}