Cruciaal Amazon Rapport

0  comments

Weet jij hoeveel bezoekers jouw producten op Amazon hebben? En weet jij hoe hoog de conversiepercentages op jouw producten zijn? Als je dat niet weet is het rapport waarover ik in de onderstaande video vertel een must.

 

Transcriptie video:

Hey, Marco hier!

De tip van vandaag gaat over het

analyseren van de data die Amazon over jouw producten geeft.

Data die mijn inziens door te weinig verkopers gebruikt wordt.

En mijn inziens wel cruciaal is voor succes op Amazon.

Nou als je ingelogd bent op Amazon,

dan ga je naar “Reports” toe, vervolgens kies je voor “Business Reports”.

Dan kom je in dit scherm terecht.

En aan de linkerzijde kies je dan voor “Detail page Sales and Traffic”.

Nou, dan kom je op deze pagina terecht,

En dan kun je dit rapport eigenlijk per platform bekijken.

Dus in dit geval ben ik voor Amazon Duitsland ingelogd.

Maar ik kan dus hier met die dropdown ook

voor een andere land kiezen en dan de data gaan analyseren.

Nou, wat je ook hier rechtsboven ziet staan is de datum.

Dus dit rapport is van 28 Februari tot en met 27 Maart.

En die datums die kun je ook heel erg makkelijk aanpassen door op dit icoontje te klikken.

Nou aan de rechterzijde heb je hier nog de mogelijkheid om de kolommen te customisen.

Je ziet standaard staan alle kolommen aangevinkt.

Maar door een vinkje weg te halen zul je zien dat hier links

dan die betreffende kolom verdwijnt.

Er zijn echt twee belangrijke kolommen waar ik altijd naar kijk

Als bijvoorbeeld een verkoper naar mij toe komt en die zegt;

Ik ben helemaal niet tevreden over mijn Amazon sales.

En dan vraag ik eigenlijk altijd; Oké, heb je een traffic of een conversie probleem?

Of beiden wellicht, nou daar gebruik ik dus dit rapport voor.

Want, bijvoorbeeld de kolom sessies dat zegt mij

hoeveel bezoekers een product, in dit geval over de laatste 30 dagen heeft gehad.

Nou in dit geval heeft dit betreffende product 701 bezoekers gehad.

Nou op zich zegt dat getal nog niet zo heel veel.

Want ik moet weten hoe zich dat verhoudt tot de totale markt.

Nou wat ik zelf doe, is dat bijvoorbeeld een tool

als “Helium10” gebruiken om te onderzoeken wat eigenlijk de

top verkopers in deze niche met betrekking tot dit soort producten,

per maand aan sessies hebben en dan kan ik dus zien of ik

een aantal sessies heb wat daarbij in de buurt ligt.

Of misschien wel heel erg veel lager ligt.

Nou als dat dus echt aan de lage kant is.

dan weet ik dus dat ik een traffic probleem heb

en moet ik gaan kijken hoe ik dus meer verkeer naar mijn listing kan gaan krijgen.

Nou de tweede kolom waar ik altijd naar kijk is deze, dat is

“Unit Session Percentage”, en dat is eigenlijk te vergelijken met

conversie percentage van je product.

Amazon berekend het weliswaar wat anders maar om het

even eenvoudig te houden kun je dit zien als je conversie percentage.

En ook dat percentage, of dat nu goed of slecht is

hangt natuurlijk af van bijvoorbeeld de prijs van van je product.

Goedkoper producten hebben natuurlijk een hoger conversie percentage dan duurdere producten.

Nou, mijn inziens kun je de volgende minima daarbij aanhouden;

Nou als je producten verkoopt onder de 50 euro,

dan moet je toch wel minimaal een conversie percentage van

10% terug zien komen in deze kolom.

Met producten tussen de 50 en 100 Euro,

moet je rekening houden met een minimum van 5%.

En bij producten tussen de 100 en 250 Euro verkoop prijs,

Moet je uitgaan van een minimum van 2,5% conversie percentage.

Percentage ruim daarboven zijn overigens ook heel

gangbaar op Amazon dus het kan best zijn dat

je ziet bij het product wat je voor 40 Euro verkoopt dat je 11% scoort.

Als er toppers in die categorie 40% of 50% scoren, ja, dan doe je het relatief gezien,

natuurlijk nog altijd niet goed.

Maar om het even eenvoudig te houden, als je dus onder de minima komt

die ik net schetste dan heb je eigenlijk zeker weten een conversie probleem.

En moet je dus echt gaan kijken naar de kwaliteit van je listing.

Dus de foto’s, de teksten enzovoort.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je,

een traffic en een conversie probleem hebt, dat de sessies laag zijn,

en je een heel laag conversie percentage hebt.

Nou, in dat geval zou ik altijd eerst kijken naar je conversie percentage.

En dan pas naar je traffic.

Dus kijk eerst dat je je conversie percentage omhoog krijgt.

En ga dan pas mensen naar je listing sturen.

Want het heeft geen enkele zin om heel veel mensen naar jouw producten

te sturen als je een heel laag conversie percentage hebt.

Dus start in dit geval met het verbeteren van je conversie percentage.

Nou dit was de tip van vandaag.

Ik hoop dat je deze waardevol vond.

Is dat zo, dan like deze post even en heb je vragen,

stel ze dan even onder in de comments.

En dan zal ik die zo spoedig mogelijk beantwoorden.

En voor nu wens ik je nog een hele fijne dag.


Vond je dit een waardevol artikel?

         Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen


Laat een reactie of vraag achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}