De weg naar jouw droomleven

Van niets naar een modaal inkomen in zes maanden door het verkopen van je eigen producten via Amazon.

10 succesfactoren van een private label product aan de hand van een praktijkvoorbeeld

2016-09-12_0904Stel je voor; Je lanceert 1 eigen product en 5 maanden later bedraagt je omzet 58000 euro per maand en je winst 19000 euro per maand. Onwerkelijk? In dit artikel laat ik aan de hand van een praktijkvoorbeeld zien dat het mogelijk.

Een tijdje geleden schreef ik al over het verkopen van je EIGEN producten via externe platformen en dat dat mijns inziens het verdienmodel van de komende jaren is voor iemand die online wil starten. In dit artikel een praktijkvoorbeeld van een verkoper op Amazon die een eigen product zeer succesvol in de markt heeft gezet.

 

Wat bedoel ik met een Eigen product?

Met een eigen product bedoel ik een product dat alleen door jou verkocht wordt en in principe door niemand anders verkocht kan worden. Wellicht ben je merkeigenaar of heb je een product ontwikkeld. Moet het product echt uniek zijn? Nee, helemaal niet. Een bestaand product voorzien van je eigen merknaam en eigen EAN code is voldoende. Een term die vaak gebruikt wordt voor het “plakken” van een merknaam op een bestaand product is private labelling. Het importeren van producten uit China en die van je eigen merk voorzien is daar een populair voorbeeld van. Ik ga een voorbeeld laten zien van een verkoper die een product in China inkoopt, voorziet van zijn eigen branding (private label) en dit zeer succesvol gelanceerd heeft op alle Europese Amazon platformen.

 

Het product: Een Waterfles met fruitfilter

Het product waar het om gaat is een waterfles met fruitfilter. Een simpel product waarmee deze verkoper zeer succesvol is.

2016-09-12_0848

 

Hoe succesvol? Onderstaand de omzet die deze verkoper momenteel per maand draait op de Europese Amazon platformen.

2016-09-12_0849

Circa 4500 verkochte units met een omzet van 58000 euro per maand. Omzet is leuk, maar wat blijft er onder de streep over?

 

Inkoopprijs waterfles

Een populair platform om inkopen in China te doen is Alibaba.com. Het zoeken naar een vergelijkbaar product als deze amazon verkoper is eenvoudig. Voer in de zoekbalk de woorden “waterbottle infuser” in en er verschijnen honderden resultaten. Een fabrikant wiens product erg op dat van de Amazon verkoper lijkt, staat hieronder afgebeeld. Meestal ligt de werkelijke inkoopprijs iets hoger dan te zien is. Waarschijnlijk zal deze bij deze fabrikant rond de 1,25 euro liggen.

 

2016-09-12_0852

Een customized verpakking zal circa 30 cent kosten voor dit soort product.

Waarschijnlijk zal deze verkoper ook een inspectie in China laten uitvoeren. Een inspectie dag kost circa 250 euro. De kosten per stuk stijgen hier nauwelijks door. Stel dat de verkoper er 5000 per keer afneemt, dan bedragen de inspectiekosten per stuk: 250/5000 = 5 cent.

Vervolgens zijn er nog de verzendkosten vanuit China naar Nederland. Uit ervaring weet ik dat de verzendkosten per zeevracht op een product met dit gewicht en omvang circa 30 cent per stuk bedragen. De totale inkoopprijs komt hiermee uit op 1,90 euro.

Tot slot zal deze verkoper de producten nog naar het warehouse van Amazon moeten sturen. In 1 keer vanuit China naar Amazon versturen is eigenlijk alleen met luchtvracht mogelijk (in dit geval niet van toepassing).

De kosten van verzending van het bedrijf van de verkoper naar Amazon moet derhalve nog bij de kostprijs opgeteld worden. Aangezien er veel items in 1 grote doos passen, zullen de verzendkosten per stuk laag zijn. Ik schat niet hoger dan 20 cent per stuk. Hiermee komt de totale inkoopprijs uit op 2,10 euro.

 

Amazon Fees

Zodra het product op Amazon verkocht wordt, berekent Amazon een selling fee (verkaufsgebühr) en een FBA fulfillment fee (kosten für versand). De selling fee is de fee die berekent wordt voor de verkoop van het product en die varieert tussen de 7% en 15% afhankelijk van de categorie. De FBA fulfillment fee is alleen van toepassing bij gebruik van fulfillment by Amazon. In dit geval verzorgt amazon de hele logistieke afhandeling en klantenservice. De Amazon kosten zijn eenvoudig te berekenen met de  FBA calculator. Onderstaand een overzicht van de kosten en de link naar de calculator.

2016-09-12_0853

Link calculator

Ik ben hierbij uitgegaan van een verkoopprijs van 12,95 euro in plaats van de 15,50 euro die nu op Amazon te zien is. De verkoper heeft de prijs recent naar 15,50 euro verhoogd. De prijs van 12,95 euro, is de prijs die hij al een hele tijd gehanteerd heeft en geeft mijns inziens dan ook een eerlijker beeld.

De totale fee die Amazon doorbelast, bedraagt 4,37 euro (1,94 + 2,43) zoals in overzicht te zien valt.

 

Marge per waterfles

Tot slot moet er nog rekening gehouden worden met de BTW. Uitgaande van het Nederlandse tarief van 21% ziet het totaalplaatje er als volgt uit.

Verkoopprijs ex BTW           10,70 euro (12,95/1,21)

Amazon Fees                          4,37 euro

Inkoopprijs product                2,10 euro

Marge per product              4,23 euro

Op een totaal 4500 verkochte units maakt dit een totale marge van circa 19000 euro per maand!

 

De Succesfactoren

Wat maakt deze verkoper nu zo succesvol? Mijn inziens doet hij de volgende zaken erg goed.

1) Foto’s

Hij heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de foto’s. De foto’s voldoen allemaal aan de “technische voorwaarden” van Amazon. Zo zijn er bijvoorbeeld voldoende foto’s die allemaal inzoombaar zijn en voldoen aan de 1000*1000 pixels. Maar wellicht belangrijker nog; deze verkoper heeft echt aandacht besteed aan sfeerfoto’s. De hoofdfoto doet je het water al bijna in je mond lopen bij wijze van spreken.

De andere foto’s geven een duidelijke weergave van de kenmerken en voordelen.

Sterk is ook dat de verpakking van het product duidelijk naar voren komt en dat deze er super professioneel uitziet.

Tip: Een professioneel design van je verpakking en de ontwikkeling van je logo kun je goedkoop laten doen door iemand op de site www.fiverr.com. Ook voor fotoshop taken kun je daar prima terecht. Dit hoeft allemaal niet meer dan 20 euro te kosten. Voor die prijs kun je een vergelijkbare foto set hebben als de verkoper van deze waterfles. Ik refereer nog enkele malen naar de site www.fiverr.com omdat ze goedkoop en goed zijn. Alternatieven zijn upwork.com en 99designs.com. Deze zijn een stukje duurder.

 

2) Titel

De verkoper maakt optimaal gebruik van het aantal karakters dat door Amazon toegestaan wordt. De titel is lang maar blijft goed leesbaar. Vaak zijn titels op Amazon een opsomming van zoekwoorden en niet klantvriendelijk.  Zo niet bij deze listing. Naast de cruciale zoekwoorden worden de USP’s duidelijk aangegeven in de titel. Het blijft allemaal prettig leesbaar.

 

3) Bulletpoints

Dit zijn de 5 punten die gelijk onder de titel te vinden zijn.

Wat is hier goed aan bij deze listing:

– Alle 5 de beschikbare bulletpoints worden ingezet. Ook word het aantal karakters dat beschikbaar is, optimaal benut

– In alle bulletpoints worden duidelijk de voordelen weergegeven. Veel verkopers tonen hier een korte opsomming van de kenmerken van het product. Voordelen converteren echter veel beter.

– Gebruik van hoofdletters om de voordelen extra te onderstrepen

 

4) Beschrijving

In de beschrijving wordt heel goed gebruik gemaakt van de enige HTML codes die Amazon toestaat om de tekst goed leesbaar te maken. Gebruik je deze HTML codes niet, dan wordt het 1 grote lap tekst zonder paragrafen, alinea’s, vetgedrukte woorden.

Afsluiten met een 100% tevredenheidsgarantie werkt ook goed.

Tip: 5 goede bulletpoints en een goede omschrijving kun je voor 10 euro laten schrijven door iemand op de site www.fiverr.com. Jij levert de USP’s van je product aan en hij of zij schrijft een goede commerciële tekst. Veelal zal deze in Engels zijn. Via een site als www.textbroker.nl kun je deze echter heel goedkoop in iedere gewenste taal laten vertalen.

 

5) Productreviews

De verkoper heeft duidelijk energie gestoken in het vergaren van veel kwalitatieve productreviews. Niet de bekende reviews zoals: Goed product, ziet er goed uit, ben er blij mee enz. Nee, hele uitvoerige productreviews die ondersteund worden door foto’s. Een aantal van bijna 200 reviews na 5 maanden is heel hoog te noemen. De listing heeft duidelijk de social proof die veel kopers zoeken.

6) Ebook

De verkoper geeft bij de waterfles gratis een recepten ebook kado. Hiermee onderscheidt de verkoper zich duidelijk van andere aanbieders. Het ebook heeft overigens nog een ander doel waarover zometeen meer.

Tip: Dit lijkt wellicht lastig en veel werk. Dat hoeft het niet te zijn. Stel dat je een receptenboek wilt maken voor smoothies. Voer in de zoekbalk van Google “recipes smoothies” in en je zult vele resultaten krijgen. Selecteer zelf de beste, leukste recepten. Zet deze in grote lijnen in een word document. Laat vervolgens iemand op de site www.fiverr.com er een mooi ebook van maken.

 

7) Zoekwoorden

Iets wat ik niet kan zien maar waar ik bijna zeker van ben is dat deze verkoper aan de backend de velden waar zoekwoorden ingevuld kunnen worden optimaal benut. Deze zoektermen zijn cruciaal voor je organische vindbaarheid.

Tip: Aan de backend kun je 200 karakters gebruiken in de zoekwoorden velden. Probeer deze zoveel mogelijk te vullen. Zorg wel dat het relevante zoekwoorden zijn. Niet relevante zoekwoorden toevoegen werkt averechts. De keywordtool van Google of Helium10 kunnen helpen bij de zoektocht naar relevante zoekwoorden.

 

8) Amazon Sponsored Products

Om de zichtbaarheid van het product verder te vergroten maakt de verkoper gebruik van de advertentie optie die Amazon bied: Amazon sponsored products. Deze is vergelijkbaar met Google adwords.

Tip: Gebruik het zoektermenrapport om de campagnes wekelijks te optimaliseren. Het zoektermenrapport geeft de “exacte zoekopdrachten” die op Amazon gebruikt zijn. Aan de hand hiervan kun je bijvoorbeeld de titel van product aanpassen. Ook zie je welke termen converteren en welke niet.

 

9) Verkopen op alle Europese Amazon Platformen

Deze verkoper beperkt zich niet alleen tot Amazon Duitsland maar biedt zijn product aan in alle 5 de Europese Amazon landen. Veel verkopers nemen niet de moeite hun product te vertalen en in een ander land live te gooien. Deze verkoper snapt dat hij zijn visvijver enorm vergroot door zijn product in alle Europese Amazon landen aan te bieden.

10) Diepte van de markt

Met de diepte in de markt bedoel ik dat er voldoende vraag moet zijn naar een productsoort. Het creëren van vraag naar een nieuw product is heel lastig. Je kunt beter meeliften op het succes van een bestaand product. De vraag naar waterflessen met fruitfilters is zeer hoog te noemen op Amazon.

Tip: Vul je belangrijkste zoekwoord in de zoekbalk in Amazon in en kijk hoeveel de top 10 aanbieders in totaal verkopen per maand. Dit kun je eenvoudig analyseren middels de tool Helium10. Zorg dat het totaal aantal verkopen van de top 10 aanbieders op minimaal 3000 stuks per maand (cumulatief) ligt en dat deze verkopen enigszins gelijk verdeeld zijn over de top 10. Het zou namelijk kunnen zijn dat 1 aanbieder 2900 stuks doet en de rest maar 100. In die situatie wordt het heel lastig een deel van de markt te veroveren.

 

Van Amazon naar eigen website

Eén van de veel gehoorde nadelen van het verkopen op externe platformen zoals Amazon is dat je de klantgegevens niet mag gebruiken voor commerciële doeleinden. De klant is klant van Amazon en niet van jou. Er zijn echter legale manieren om klanten van Amazon naar je eigen website te krijgen. De verkoper van deze waterfles doet dat op een hele slimme manier. Hij doet dit middels de verpakking van zijn product en wel op 2 manieren. Op de buitenzijde van de verpakking staat dat de klant het recepten ebook gratis kan downloaden via zijn website www.empolife.com

2016-09-12_0855_001

In de fles zelf zit een kaartje met daarop een verwijzing naar de website om je te registreren voor de levenslange garantie

2016-09-12_0857

Het doel is uiteraard het e-mailadres van de klant te bemachtigen om deze in de toekomst vanuit de eigen website met commerciële aanbiedingen te  mailen. Overigens ziet de website zelf (www.empolife.com) er simpel maar erg professioneel uit.

Een slimme manier derhalve om kopers van Amazon naar jouw website te krijgen.

 

De 4 hour workweek

Wat het bovenstaande verhaal nog mooier maakt, is dat deze verkoper dit met een minimale inspanning realiseert. Waarschijnlijk heeft hij bij aanvang veel tijd in het product gestoken. Denk hierbij aan de research, de branding (ontwikkeling verpakking, logo, merknaam), het maken van een goede productlisting met goede teksten en goede foto’s en het vergaren van veel productreviews.  Dit zijn echter zaken die hij in principe maar eenmaal hoeft te doen. Inmiddels is het vliegwiel gaan draaien en is het meer “onderhouden” geworden. Meer dan 4 uur per week zal hij er nu waarschijnlijk niet meer mee bezig zijn. Wat moet hij nu nog doen?

– Zorgen dat hij op tijd nieuwe voorraad besteld in China. Aangezien alles al bekend is bij de Chinezen, zal een mail waarschijnlijk volstaan.

– Op moment dat producten bij hem aankomen, zorgen dat ze doorgestuurd worden naar Amazon. Doordat hij de ASIN van het product al op de verpakking heeft laten drukken, hoeven er geen productlabels meer op de producten geplakt te worden waardoor het doorsturen van de ontvangen zending naar Amazon volstaat. Vanaf dat moment doet Amazon vrijwel alles.

– Het beantwoorden van sporadische vragen van klanten, het reageren op slechte reviews en het beheren van zijn advertentiecampagne zullen niet bepaald een dagtaak zijn.

Uit dit praktijkvoorbeeld blijkt mijn inziens dat je met een heel simpel product met een juiste strategie zeer succesvol kunt zijn op Amazon.

 

Op jouw Amazon succes!

Marco

Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers  via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Wil je een bewezen successtrategie volgen, bekijk mijn Private Label Amazon Cursus  dan eens.

 

Vond je dit een waardevol artikel?

Schrijf je dan in om updates en nieuwe artikelen te ontvangen

4 Opmerkingen

  1. Maarten

    Zeer interessant artikel. Wat bedoel je precies met testen uit laten voeren in china en de kosten die hiermee gepaard gaan.. waar haal je die vandaan?

    Mvg

    Maarten

    1. Hoi Maarten,

      Daarmee bedoel ik dat ik altijd adviseer dat je de goederen laat inspecteren voordat ze de boot op gaan. Je kunt een inspectiebedrijf inhuren in China die voor jou de goederen gaan controleren in de fabriek.

      Groeten Marco

  2. Maarten

    Hi Marco,
    Gelukkig nieuwjaar:)

    Thanks voor je antwoord. Duidelijk. Denk je dat het handig is om toestemming te vragen aan de contact persoon om het product verder te gaan verhandelen?

    Groetjes,

    Maarten

    1. Hoi Maarten,

      Wat bedoel je precies met toestemming vragen? Toestemming van de fabrikant? Die zal altijd ja zeggen want die wil verkopen. Ik zou kijken of er al andere aanbieders zijn van soortgelijke producten. Dan weet je bijna zeker dat er gaan (design)patent op zit.

      gr Marco

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50% Complete

Schrijf je in en mis geen enkele update

Zonder investeringen en taalbarrières verkopen over de grens

Tijdelijk kun je de eerste 10 pagina's van mijn boek GRATIS ontvangen
STUUR MIJ DE EERSTE 10 PAGINA'S GRATIS
close-link

Hoor als eerste wanneer de nieuwe cursusdatum bekend is

ZET MIJ OP DE WACHTLIJST
close-link

Hoor als eerste wanneer de nieuwe cursusdatum bekend is

ZET MIJ OP DE WACHTLIJST
close-link

HOOR ALS EERSTE WANNEER DE NIEUWSTE CURSUSDATUM BEKEND IS
ZET MIJ VRIJBLIJVEND OP DE WACHTLIJST
close-link
nl_NLDutch
nl_NLDutch