Sparen op de bank levert momenteel maar liefst 0,01% op. Een heel goed jaar op de aandelenbeurs levert je wellicht 20% rendement op.
In dit artikel ga ik een praktijkvoorbeeld laten zien van een productlancering op Amazon die maar liefst 86% rendement in 4 maanden heeft opgeleverd.
Enkele feiten:
Lancering medio augustus 2019 op Amazon Duitsland.
Het betreft een product in de categorie woonaccessoires met een verkoopprijs van 64,95 euro. Het product is in China geproduceerd en heb ik onder een eigen merk op Amazon gelanceerd.
De omzet in de periode september t/m december bedroeg 18.000 euro k incl btw. De inkoopwaarde van deze omzet inclusief de verzending vanuit China naar Amazon warehouse bedroeg 4713 euro. De Amazon fees (inclusief 152 euro advertising) bedroegen 4358 euro.
De winst komt in dit geval uit op 6055 euro over deze 4 maanden.
Toen dit product in augustus gelanceerd werd, stond het uiteraard niet gelijk op pagina 1 voor de belangrijkste zoekwoorden. Ik heb een lanceeractie gedaan die in totaal 800 euro heeft gekost om op pagina 1 te komen voor deze woorden.
Daarnaast heb ik nog in teksten en foto’s moeten investeren: 300 euro in totaal.
De totale winst over deze periode bedaagt derhalve 4955 euro. Het rendement over deze periode komt dan uit op 4955/5813= 86%. De 5813 euro is het bedrag van de inkoop, de lanceeractie en de foto’s en teksten.
Een aardig contrast met het rendement op je spaarrekening, toch?
Uiteraard heb ik dit niet gerealiseerd met 1 druk op de knop. Ik zal je nu een uiteenzetting van de gemaakte uren geven.
Tijdsinvestering
- Vinden van een goed product: 32 uur
- Een goede leverancier vinden: 18 uur
- Goede Amazon product listing maken: 10 uur
- Lancering van het product op Amazon: 8 uur
De totale tijdinvestering bedraagt derhalve 68 uur.
Deze 68 uur waren verspreid over 12 weken in totaal. 10 weken hebben in de eerste 3 stappen gezeten en 2 weken in de lanceerfase. Dit komt neer op circa 5,5 uur per week.
De ontwikkeling van de positie in de zoekresultaten voor één van de belangrijkste zoekwoorden voor dit product
The power of Amazon
Na de lanceerfase komt de echte power van Amazon tot uiting. Doordat ik gebruik maak van Fulfilment by Amazon (FBA) neemt Amazon het hele logistieke gebeuren en de klantenservice over. Ik heb hier dus geen omkijken naar. Vergelijk dit eens met het hebben van een eigen webshop. Uit eigen ervaring weet ik dat de logistieke en klantprocessen cruciaal zijn voor succes van je webshop en dat dit veel inspanning/kosten met zich meebrengt. De kosten voor de FBA service zitten overigens inbegrepen in de eerder vermelde Amazon fees. Voor die kosten kun je het simpelweg zelf nooit gedaan krijgen.
Doordat Amazon mij dit allemaal uit handen neemt, blijft er maar weinig over om te monitoren. Gemiddeld krijg ik 2 mailtjes per week van klanten met vragen die niet door de Amazon klantenservice beantwoord konden worden. Daarnaast ben ik bezig met: Zorgen dat de voorraden op peil blijven, groei van het aantal reviews op het product (grotendeels op autopilot) en monitoren dat ik de goede posities in de zoekresultaten behoudt.
Hiermee ben ik in totaal circa 30 minuten mee bezig per week.
Om over na te denken
Tot en met eind december heb ik in totaal 82 uur (68+14) aan dit product besteed.
Deel ik de totale winst door het aantal uren dan bedraagt de winst per gewerkt uur: 60 euro per uur (4955/82)
Dat is niet onaardig maar het leuke komt natuurlijk nu pas. Na de lancering heb ik nog maar 30 minuten per week nodig. Op jaarbasis zouden dat 26 uur zijn. De winst zou op jaarbasis 14865 (4955 maal 3) euro bedragen. Ik heb even de winst genomen waar de lanceringskosten al af zijn. Wellicht dat ik gedurende het jaar af en toe een kleine herlancering moet doen als ik zie dat mijn product wat minder verkeer begint te krijgen.
Deel ik de winst door het aantal uren dan komt de winst per gewerkt uur uit op: 571 euro per uur!!!! . Dat noem ik nu de POWER OF AMAZON.💪🏼
Natuurlijk is Amazon geen set and forget. Als je een goed presterend product hebt, dan zien anderen dat ook. De kans op meer concurrentie wordt dan groter. Bij dit specifieke product speelt dit mijns inziens wat minder omdat dit voor Amazon begrippen een middelmatig product is. Er zijn veel producten die veel meer opleveren en dat zijn vaak de producten die als eerste door anderen worden opgepakt. Door een product te kiezen dat een beetje onder de radar blijft, verklein je de kans op een snelle intrede van concurrenten.
Mijn advies zou zijn om na de lancering van product 1 op zoek te gaan naar product 2 en zo op den duur een portefeuille van producten op te bouwen (bij voorkeur binnen dezelfde niche).
Ik krijg geregeld de vraag of je dit business model goed naast je baan kunt doen. De bovenstaande casus lijkt me daarop een heel goed antwoord te geven:-). En wellicht kun je naar verloop van tijd wanneer je enkele producten hebt gelanceerd je baan opzeggen🙂
Wil jij ook aan de slag met het verkopen van eigen unieke producten op Amazon zoals in deze casus, schrijf je dan snel in voor de AMZ Masterclass.
Als je naar aanleiding van dit artikel vragen hebt, plaats ze dan in onderstaande commentaarveld.
Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, en Twitter volgers via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.